Tito-Stalin ihtilafı Haziran 1948.
Dönemin Yugoslav partisinin "sözcüleri" Borba, Vjesnik, Politika şaşkın.
O yarıkta ABD kamu diplomasisi elverişli münbit bir alan bulur.
"Yugoslav tarzı sosyalizm" bölgede Amerika'ya "komünist bir müttefik" hediye eder.
Kardelj'in yabancı memleketlerle -hususen ABD ile- "aktif barışçıl işbirliği" dediği doktrin bu döneme ait.
Sonrası malum. 56'da Budapeşte'nin Sovyet işgali, Nehru, Nasır ve diğerleri.
Truman ve Eisenhower doktrinlerinin ortak yanı Tito'yu suyun üstünde tutmaktır. Sovyet dışında da sosyalizmin mümkün olduğunu cümle aleme göstermek için Yugoslav milliyetçiliği desteklenir.
50'lerin ortası ama en çok 60'lar artan refahın da desteğiyle Yugoslavya'da Amerikan kültürünün revaç bulduğu yıllar. Evlerin içi, mutfaklar, mimari ve tabi ki Yugoslav süpermarketleri bu etkinin temaşa mekanları.
Amerika bir çok enformel kanaldan Yugoslav gündelik hayatını "modernleştirir". Kıyafetler, müzik, sanatsal biçimler kamusal alana bu dönemde sızar. "Cocacola sosyalizmi" diyenler var bu dönüşüme.
USIA, Amerikan Enformasyon Ajansı 1953'ten itibaren Yugoslavya için politik sonuçları olacak kültürel uzun vadeli bir politika belirler. Yumuşak Güç unsurları tüm bu hikayenin merkezindedir. USIS merkezleri eliyle bu dönemde bölgede yoğun bir lobicilik ve faaliyetler dizisi uygulanır. Buralarda kurulan ağlar Yugoslav liderliğini, aydın kesimi, öğrencileri ve kamuoyunu etkiler. Yayınlar, filmler, kültürel değişim programları, radyo ve tv.
İlk USIS ofisi 1945'te Belgrad'da açılır. Sonrasında 48'de Novisad, 51 Zagreb, 70 Ljubljana ve 73 Sarajevo. Amerikan gazete ve dergilerini bulabileceğiniz kamuya açık bir kütüphane, okuma odaları, sergiler, konserler, ingilizce kursları;Kültürel Temsil Programları...
Amerikan artistleri, korolar, gruplar, caz, bluz, tiyatro oyunları, ressamlar, atletler, akademik paneller, "Amerika'nın sesi" ni Amerikan siyasaları için Yugoslav kamuoyunda duyurup durur.
Zagreb ve Belgrad uluslararası ticaret fuarları Amerikan rüyasını taşır. Zengin, müreffeh, bilgi ve teknolojinin menbaı ABD.
Fullbrightlar, Ford programları yönetici eliti hedefler.
İşte tanıdık hikaye. Anlatılıp duruyor.
Bizdeki hikaye ile birlikte okumalı.

Yorumlar
Yorum Gönder